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Research Seminar

Dates

An overview of all presentation dates of the summer term 2019 is available here.

Next Date is on May 8, 2019


Lecturer:
Susanne Kamsker (Department of Business Education and Development)

Digitale Transformation und Ausgestaltung der Curricula an österreichischen Hochschulen

Der Ausdruck digitale Transformation wird zunehmend zum Gegenstand gesellschaftlicher, wissenschaftlicher und (arbeits-)politischer Debatten. In diesem Zusammenhang werden zahlreiche Schlagwörter wie Industrie 4.0, VUCA, Disruption und Kontinuität oder Digital Natives verwendet. Neben dem kritischen Diskurs des Themas digitale Transformation sowie verschiedener Ansichten über die Veränderung und Substitution von Arbeitstätigkeiten zeigt sich der Drang einer aktiven Veränderung und einer Verneinung der bloßen passiven Teilhabe an der digitalen Transformation (vgl. z.B. Schlotmann 2018; Maier-Rabler 2017 und Lasi, et al. 2014). Angesichts des mit der digitalen Transformation einhergehenden Wandels, geht es um die Frage, welche Kompetenzen und Qualifikationen für künftige Arbeitskräfte notwendig sind, um in einer volatilen, unsicheren, komplexen und mehrdeutigen Arbeits- und Alltagswelt bestehen zu können (vgl. Ahrens & Gessler 2018). Die Förderung von zunehmend relevanteren Kompetenzen, wie beispielsweise Problemlösefähigkeit, Innovationsfreude oder Prozessverständnis stellt die Schnittstelle zu Bildungsinstitutionen dar (vgl. z.B. Gerholz 2018 und Schrack 2018). Ziel der Hochschulentwicklung ist es unter anderem, die bevorstehenden Beschäftigungsperspektiven von Studierenden bei der Gestaltung von Bildungsangeboten zu berücksichtigen und bestehende Curricula dahingehend anzupassen (vgl. Walkenhorst 2017). Im Rahmen der Curriculumarbeit reicht es aber nicht mehr aus, allein auf der Mikro- bzw. Mesoebene die Ausgestaltung von Lehrveranstaltungen zu planen und mittels Innovationen auf einer methodischen Ebene der digitalen Transformation zu begegnen (vgl. Klante & Gundermann o. J.). Insbesondere Ziele und Inhalte müssen künftig wieder stärker im Rahmen der Curriculumarbeit diskutiert werden. Im Vortrag soll zu Beginn ein einheitliches Begriffsverständnis geschaffen und die inflationär verwendeten Schlagwörter erläutert werden. Anschließend wird die Frage diskutiert, welche Aspekte von österreichischen Hochschulen beachtet werden müssen, um künftig der digitalen Transformation zu begegnen. Zuletzt wird ein Ausblick auf das Dissertationsvorhaben zur Erhebung inhaltlicher Veränderungen von Curricula im Kontext der digitalen Transformation gegeben, um eine Basis für die abschließende Diskussion zu schaffen. 

1. Goal

The Research Seminar of the School of Business, Economics and Social Sciences is supposed to enhance the visibility of the research activities within the school and contribute to the networking of the researchers. By opening the seminar to all research groups – from doctoral students to full professors – a modern research culture apart from the conventional hierarchical thinking should be encouraged. Thus, the research seminar on the one hand serves as a forum for presenting scientific results as a preparation for future presentations on conferences, but on the other hand also as an instrument for a better networking among colleagues within the school.

The Working Paper Series, as a complement to the research seminar, aims to increase the visibility of local researchers’ scientific output and to increase the level of awareness of its researchers. Normally, a presentation in the seminar should precede the publication of a paper in the Working Paper Series. However, in exceptional cases it is also possible to do it on a later date.

2. Target Audience

The seminar is intended for a broad target audience. Lecturers that come into questions are researches of the field of economic sciences in all phases of their academic careers (PhD-students; Post-Docs; Visiting, Assistant, Associate and Full Professors). Furthermore, the planned presentation of candidates for habilitation about their habilitation project should be done in this form in the future. Occasionally, in agreement with the organizers it is also possible for guests of other departments to give a lecture at the seminar. Participation of the seminar is open to all people interested; especially the members of the faculty of the school are invited to participate regularly.

3. Course of Action

The Research Seminar will always be held on Wednesday from 12.00 noon to 1.00 p.m. o’clock in the seminar room 15.25 (Department of Banking and Finance, F2) during the period in which classes are held. Each date comprises one presentation in German or in English (15 to 45 minutes) and an open discussion following the presentation. The seminar is deliberately held at lunchtime and as water and sandwiches are provided, the participants are allowed to eat during the seminar to guarantee an efficient use of time.

4. Information

A website will be established to provide all relevant information on the seminar. On this website you get an overview of the dates and the abstracts of the presentations as well as the presented papers and slides if desired.

5. Organization

The scientific organization is done by Assoz.-Prof. Dr. Stefan Palan (stefan.palan@uni-graz.at, extension: 7306).

Contact

Assoz.-Prof. Dr. Stefan Palan Phone:+43 (0)316 380 - 7306

Contact

Univ.-Prof. Dr. Michaela Stock Phone:+43 (0)316 380 - 7272

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